GPS Routes & Training Logs  Hnutí za přímou demokracii, člen evropské sítě NETWORK FOR DIRECT DEMOCRACY
Hnutí za přímou demokracii, člen evropské sítě NETWORK FOR DIRECT DEMOCRACY
 
  Přihlášení / Registrovat
út 12.prosinec 2017, 0:09
Jazykové verze
Vyberte si jazykové rozhraní:

Czech English
 
Software
· MC Navi
 
Menu
· Domů
· Akce
· Ankety
· Banners
· Co je jinde
· Content
· Diskuzní fóra
· Downloady
· Galerie
· Kontakt
· Novinky
· Profil uživatele
· RSS
· Statistika
· Top
· Trasy
· Tréninkové logy
· Témata
· Vyhledávání
 
Kalendář
prosinec 2017
poútstčtsone
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
 
Reklama
 
Kdo je přítomen
Právě je 29 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
 
Stories: Mapování pro OpenStreetMap 
Po úvodním představení projektu OpenStreetMap se zkusme podívat na konkrétní mapování. Mělo by jít o jednoduchý návod, jakým způsobem zanést různé reálné věci do mapy. Základní referencí je sice určitě Wiki OSM, ale určitě nebude na škodu ucelenější, ale zato volnější přehled, který by mohl sloužit začínajícím mapovačům (a taky mně, když něco zapomenu) a také upozornit na problémy, které mohou nevhodným mapováním nastat. Určen je pro použití hlavně v České republice, protože některé věci jsou specifické pro různé státy (jiný kraj, jiný mrav).

Struktura OpenStreetMap

Části článku:
  1. Úvod
  2. Komunikace (silnice, cesty, cestičky)
  3. Plochy (lesy, pole, farmy, zastavěné oblasti, budovy)
  4. Adresy
NA STRÁNCE SE STÁLE PRACUJE

Začněme tím, jak je vlastně OpenStreetMap (dále jen OSM) postavena. Mapová data jsou uložena v databázi, která lze vyexportovat ve formě XML souboru. To je také její hlavní charakteristika. Obsahuje v zásadě jen tři elementy, zbytek je charakterizován tagy (opět termín z XML). Tyto tři elementy jsou:

  • node - bod na mapě, který má svou polohu v souřadnicích (používá se souřadnicový systém WGS-84) a jako jediný vůbec definuje nějakou polohu
  • way - spojení více node za sebe, takže vytvoří cestu, může být i uzavřená (první node je shodný s posledním node), pak jde vlastně o oblast (area)
  • relation - relace je spojení více way (a/nebo node), ale i dalších relací (což se ale používá jen výjimečně). Nejvíce se relace používá pro multipolygony, kdy chceme do nějaké plochy vytvořit mezery, například les, uprostřed kterého je mýtina.
Tyto tři typy samy o sobě neříkají nic o tom, co na mapě reprezentují, říkají jen jejich polohu (node), spojení (way) a sdružení (relation). O jaký typ objektů se jedná, definuje až tag, kterých může být pro každý element více. Určují tedy to, jestli je to nějaké komunikace, pole, les, řeka apod.

Tag je parametry, který je přiřazen k jednotlivým elementům a má název a hodnotu. Například tag s názvem highway určuje, že se jedná o nějaký typ komunikace, parametr primary pak značí, že je to silnice první třídy. Tag může mít libovolný název i hodnotu, ale jen některé tagy jsou využívány pro nakreslení mapy, případně navigaci. Tyto tagy jsou takzvaně schválené komunitou a jejich seznam lze najít na Wiki OSM zde. pokuste se jiné spíše nepoužívat a pokud nevíte, zeptejte se zkušenějších mapovačů například na mailing listu.

Pomocí tagů lze i nechat vzkaz dalším mapujícím lidem, pokud je třeba v mapě něco nejasné. Často není u cest (hlavně v lesích) zřejmé, kudy přesně vedou, proto můžete vloženou cestu označit tagem note, což je poznámka pro ostatní, a do ní napsat například "upřesnit".

Programy pro kreslení

Pro kreslení mapy (tedy jednotlivých elementů) a přiřazování tagů slouží OSM editory, což jsou vlastně grafické programy. Nejprve si stáhnou z OSM oblast, kterou chceme editovat, tedy již zakreslené objekty, po provedení úprav zase nahrají změny zpět na OSM server. Tři nejpoužívanější editory jsou tyto:

  • Potlatch - napsaný ve Flashi, běží přímo ve webovém prohlížeči, takže žádný program nemusíme stahovat. Běží přímo nad serverem, takže se někdy čeká na stáhnutí dat, vhodné pro krátké úpravy.
  • JOSM - napsaný v Javě, což je trošku omezení, protože není tak svižný (prostředí, ne editace), jde ale spustit na všech platformách, kde je Java (Linux, Windows, Mac), navíc má spoustu doplňků ve formě pluginů
  • Merkaartor - napsaný v jazyce C nad QT4, prostředí je rychlé, existuje verze pro Linux, Windows, Windows CE a Mac

Je na Vás, který z nich budete používat, občas se hodí všechny, protože každý má jiné vlastnosti, jiné přednosti a jiné nectnosti. Pro skutečné kreslení se hodí nejlépe JOSM nebo Merkaartor. Při kreslení se hodí, když si pod Vaší mapu necháte podkreslit nějaký podklad (pomocí dat z WMS serveru), podle kterého lze obkreslovat, lze i načíst GPX trasy, zaznamenané pomocí GPS.

Získání dat

Asi nejdůležitějším bodem je samotné získání dat pro zakreslení do mapy. Zde musím připomenout, že byste měli mapovat jen to, co znáte. Nesnažte se moc kreslit oblasti, které neznáte, nebo kam nepojedete, abyste si to ověřili. Prvním zdrojem je totiž hlavně Vaše GPSka. Tu lze použít pro projití trasy s jejím záznamem a poté nakreslením cest do mapy. Berte v úvahu, že GPSka je nepřesná (i o desítky metrů) a tak se moc nesnažte opravovat jiné cesty podle Vašich záznamů. Přesnější jsou totiž jiné zdroje dat.

Jiný zdroj dat může být pouze takový, aby nebyla narušena původní licence. Obkreslovat z jiné mapy je až na výjimky zakázáno. Věřte tomu, že to lze často snadno odhalit, protože právě v komerčních mapách je spousta chyb a pokud tam tuto chybu překreslíte, tak je jasné, odkud pochází. Na tyto mapy tedy v podstatě zapomeňte, lze je občas použít jen pro srovnání, ale v žádném případě z nich neobkreslujte.

Nevěšte ale hlavu, existují různé zdroje, podle kterých lze kreslit. V podstatě jsou to ale jen oficiální úřední mapy, které jsou ale na druhou stranu velice přesné. První je UHUL ortofoto mapa, což je černobílá fotomapa, podle které lze kreslit hlavně lesy, rybníky, hranice obcí, ale často i silnice. Na zakreslování cest v lese se nehodí, protože nejsou vidět. Také kvalita UHULu není nic moc, navíc zdroj dat je docela starý, takže opět platí - ověřovat v praxi! Druhý zdroj dat je oficiální katastrální mapa, podle které lze kreslit téměř vše, aktualizuje se velice často a je velice přesná. Tu lze brát v podstatě jako referenci (i když i zde se najdou chyby). Používám ji jak pro zakreslení silnic, tak i lesních cest (ne vždy tam jsou), budov a také adres. Adresy je dobré ověřovat podle Územně identifikačního registru adres (UIR), kde lze najít všechny adresy v ČR. Ty nemají WMS server, ale jen webové rozhraní.

  • UHUL - ortofoto mapa
    • Server: geoportal2.uhul.cz
    • Path: /cgi-bin/oprl.asp?service=WMS&VERSION=1.1.1&REQUEST=GetMap&TRANSPARENT=TRUE&
    • Layers: Ortofoto_cb
    • Projection: EPSG:4326
    • Styles: prázdné
    • Image format: image/jpeg
  • CUZK - katastrální mapa
    • Server: wms.cuzk.cz
    • Path: /wms.asp?service=WMS&VERSION=1.1.1&REQUEST=GetMap&TRANSPARENT=TRUE&
    • Layers: def_budovy,kn
    • Projection: EPSG:4326
    • Styles: prázdné
    • Image format: image/jpeg
  • UIR - Územně identifikační registr adres
    • Server: http://forms.mpsv.cz/uir/

Tyto tři zdroje dat jsou v podstatě jediné legální, ale s jednou podmínkou - musí být uveden zdroj dat. Pokud tedy z těchto zdrojů něco nakreslíte, vždy k danému objektu přidejte tag source s názvem zdroje - např. uhul:wms, cuzk:kn, uir apod.

Nyní se již podívejme, jak tagovat jednotlivé objekty mapy. Nebudeme probírat jejich vkládání v různých editorech, jen čistě to, jaké tagy máme přiřazovat různým objektům. Začněme s tím nejdůležitějším - silničními komunikacemi.

Uveřejněno v st 11.srpen 2010, 0:00 od Mike
<< 1 2 3 4 >>

Příbuzná témata:

Routes

Odeslat odpověď
Uživatel
Předmět
Smajlíky (emotikony)
Smile Smile more Sad Very sad Cry Grrr Hhhh Cert Cool Nut Mmmm Ble Drink Rules He He Beer L ??? Ooo Little baby
Tělo zprávy
 Barva písma:  Velikost písma: zavřít značky 
Předvolby
HTML: VYPNUTO
Značky: POVOLENY
Smajlíky: POVOLENY
Zakázat značky v tomto příspěvku
Zakázat Smajlíky v tomto příspěvku
Pokud máte problémy přečíst tento kód, např. kvůli zrakovým problémům, kontaktujte Administrator pro pomoc.



Potvrzující kód: *
Zadejte kód přesně jak ho vidíte včetně malých a velkých písmen, nula je vždy přeškrtnutá.
  
Přihlášení
Přezdívka

Heslo

autopřihlášení
Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 
Příbuzné odkazy
· Více o Routes
· Novinky od


Nejčtenější článek o Routes:
Mapování pro OpenStreetMap

 
Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosíme, udělejte si čas a ohodnoťte tento článek:

Vynikající
Velmi dobrý
Dobrý
Ucházející
Špatný


 
Předvolby

 Vytisknout stránku  Vytisknout stránku

 Poslat tento článek známým  Poslat tento článek známým

 
Powered by phpBB-nuke. All rights reserved. Stránka generována 1.372 vteřin, 40 SQL dotazů.